Altec Lansing Moondance GLOW

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Altec Lansing Moondance GLOW op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

Sanders 13-02-2009
Geschreven voor: Altec Lansing Moondance GLOW

Introductie

Sinds de introductie van de Ipod word de markt overspoelt met bijpassende ‘Ipod speakers’. Iedere unit heeft zo haar eigen functies of kwaliteit die overtuigend moet zijn. Altec Lansing heeft veel van deze functies verzamelt en er enkele zeer originele aan toegevoegd. Het resultaat hiervan is een alarmclock-speaker die de naam Moondance Glow draagt.

Features

Zoals aangegeven heeft de Moondance Glow overtuigend veel functies. Om maar met de naam ‘Glow’ te beginnen heeft de Moondance Glow een unieke verlichting aan de achterkant van de speaker zitten. Het is een rustgevende sfeerverlichting die je in verschillend kleuren kunt instellen (oa. “Artic White”, “Sky Blue” en “Rose Garden”) doormiddel van de Mood knop. De Glow kan makkelijk door dezelfde knop aan en uit worden gezet, je kunt het licht echter niet sluimeren (dzw na ingestelde tijd automatisch uit laten gaan). Het display scherm op de Moondance Glow is de beste die ik tot nu toe heb gezien. Dit met name om de reden dat het scherm een gemoedelijke oranje kleur heeft en je de felheid van het schermpje kunt instellen. Bijna alle Ipod-alarmclocks hebben een groot wit scherm waar je ‘s nachts makkelijk een boek bij kunt lezen. Dit is natuurlijk ‘killing’ als deze als wekker naast je bed staat. Ook kun je precies instellen wat jij graag wilt dat er op het schermpje aan informatie word weer gegeven, erg fijn.
Er is ook een uitzonderlijke remote functie aan de Moondance Glow toegevoegd. Buiten de simpele maar (of juist daarom) fijne afstandsbediening die er bij zit word er ook een draadloze snooze-button meegeleverd. Dit is een zeer mooie piramide-uitziende knop waarmee je het alarm kunt snoozen, de muziek kunt starten en pauzeren en het alarm uitschakelen. Er zit een tweede, zelfde uitziende, unit bij die je aan de achterkant van je systeem aansluit, deze ontvangt het draadloze signaal. De knop is overigens zeer fijn, het is net alsof je met een briljant antwoord een ‘quiz-knop’ indrukt.
Uiteraard kun je je Ipod docken in het systeem waarvoor alle benodigde dockadapters zijn meegeleverd. Ook kun je een andere mp3 speler aansluiten op een minjack ingang aan de achterkant. Tenslotte heeft de Moondance Glow ook nog een FM/AM radio functie. Vol op muziek mogelijkheden dus!
Veruit mijn favoriete en meest gebruikte functie van de Moondance Glow is de Sleep-Button. Hiermee kun je in stappen van 5 minuten het geluid automatisch uit laten gaan na een door jou ingestelde tijd. Dit betekend dus dat je heerlijk met je favoriete muziek in slaap kunt vallen zonder je zorgen te hoeven maken dat het geluid de hele nacht aanblijft.
Lang niet alle Ipod-alarmclocks kunnen dit en ik waardeer deze functie enorm.

Bouw & Functionaliteit

Voor de bouw van de Moondance Glow zijn mooie en zeer degelijke materialen gebruikt. Ik ben hierover zeer te spreken en zal daar zo bij het design op terug komen. In de categorie functionaliteit zit echter ook het allergrootste nadeel van de Moondance Glow. Dit zijn de touch-sensitieve knoppen op de bovenkant van de speaker. Ik vind dat hier echt een foute keuze is gemaakt door de designers van de Moondance Glow. Als het om een gewone speaker ging was het niet zo’n probleem geweest. Het gaat hier echter ook om een wekker waarbij touch gevoelige knoppen heel onhandig zijn. Je kunt namelijk, als je in bed ligt, niet zien welke knop welke functie heeft. De knoppen zijn allemaal plat en zitten in een enkele lange rij aan elkaar gesloten. Hierdoor moet je rechtop gaan zitten om te kijken waar de knop zit die je wilt gebruiken. Doe je dit niet dan zul je het merendeel van de keren een ander nummer opzetten terwijl je alleen het geluid wat harder wilde zetten.

Design

De looks van de Moondance Glow maken een hoop goed. Er is gekozen voor een semi-retro design wat er toch heel strak uitziet. De speakers zijn zwart en de zijkanten zijn van zilver-metalen strips voorzien. Er zit een mooie zwart-metalen gril voor de speakers zelf. Het schermpje zit op de plaats waar je het wilt hebben en de afmetingen van de speaker zijn perfect. Kortom, het design is prachtig.

Sound

Je moet met deze speaker niet je woonkamer willen vullen en zo moet je deze speaker ook niet willen gebruiken. Als wekker heeft de Moondance Glow een ontzettend goed geluid. Het geluid van de Moondance Glow is zeer gemoedelijk en warm. Dit komt omdat de lage en midden tonen veruit het meest aanwezig zijn, de hoge tonen zijn in mindere maten aanwezig. Normaal zou ik dit niet positief beoordelen omdat je het bij een stereosysteem precies gelijk verdeeld wilt hebben. Maar omdat dit een alarmclock is, is het juist heel fijn dat door deze toonverdeling een zeer zachtaardig geluid word gecreëerd. Ik zou geen beter geluid kunnen wensen om bij in slaap te vallen. Ook is het geluid van de radio heel scherp en geheel ruis-vrij. Het geluid is dus verbazingwekkend goed voor een alarmclock.

Conclusie

De touch-gevoelige buttons is het enige wat mij echt dwars zat bij de Moondance Glow. Daarentegen ben ik blij verrast met de vele functies en de goede geluidskwaliteit van de Moondance Glow. Mijn oordeel zal nu ongeveer een 7 zijn. Zouden de knoppen vervangen worden in een functioneler alternatief, zou mijn oordeel een 9 zijn. Overwegend positief dus.